Τι να τρώω, για να προφυλαχθώ από γλαύκωμα και καταρράκτη;

Τι να τρώω, για να προφυλαχθώ από γλαύκωμα και καταρράκτη;on Τι να τρώω, για να προφυλαχθώ από γλαύκωμα και καταρράκτη;

Η εβδομάδα που ξεκινά είναι η φετινή Παγκόσμια Εβδομάδα Ενημέρωσης για το Γλαύκωμα. Στη συλλογή "Video Gallery" της σελίδας μπορείτε να βρείτε διάφορα ενημερωτικά βίντεο που έχω ανεβάσει στο Διαδίκτυο σχετικά με την ύπουλη αυτή πάθηση των ματιών. Ωστόσο, στο σημερινό άρθρο θα εστιάσω σε κάτι διαφορετικό: μπορούν οι διατροφικές μας συνήθειες να μας προφυλάξουν από γλαύκωμα και καταρράκτη;

Διαβάζοντας λοιπόν την πρόσφατη σχετική διεθνή βιβλιογραφία, μπορώ να σας μεταφέρω τα εξής:

Σχετικά με το γλαύκωμα, στη βιβλιογραφία αναφέρεται ότι η πρόσληψη με τη διατροφή (ή τα συμπληρώματα διατροφής) υπερβολικά μεγάλων ποσοτήτων σιδήρου και σεληνίου ίσως αυξάνει τον κίνδυνο. Ενδεικτικά, τροφές πλούσιες σε σίδηρο είναι το κόκκινο κρέας, τα όσπρια, τα ψάρια και τα πράσινα λαχανικά. Πάντως, οφείλω να τονίσω ότι οι ενδείξεις για αύξηση του κινδύνου για γλαύκωμα δεν είναι ισχυρές και έτσι σε καμιά περίπτωση δεν συνιστώ στους ασθενείς μου να αποφεύγουν τις παραπάνω τροφές. Αντίθετα μάλιστα, κάποιες από αυτές, όπως τα πράσινα λαχανικά, εκτός από σίδηρο περιέχουν μεγάλες ποσότητες γλουταθειόνης και νιτρικών, που είναι ισχυρές αντιοξειδωτικές ουσίες και οι οποίες πιθανόν προφυλάσσουν από γλαύκωμα (το γλαύκωμα οφείλεται, ανάμεσα σε άλλα, και στο οξειδωτικό στρες των κυττάρων του οπτικού νεύρου).

Τα φλαβονοειδή (περιέχονται στο τσάι, στα μούρα, στο κόκκινο κρασί, στη μαύρη σοκολάτα και στο γκίγκο μπιλόμπα) φαίνεται ότι βελτιώνουν τη λειτουργία του οπτικού νεύρου σε άτομα που ήδη πάσχουν από γλαύκωμα κι έτσι η πρόσληψή τους με τη διατροφή ή ως συμπληρώματα συνιστάται. Το ίδιο ισχύει και για τα βατόμουρα, που έχουν μεγάλες ποσότητες ανθοκυανινών. Πάντως, οι παραπάνω ουσίες δεν βρέθηκε να προφυλάσσουν υγιή άτομα από τη μελλοντική εμφάνιση γλαυκώματος σύμφωνα με μια μεγάλη μελέτη (Rotterdam Study).

Τέλος, για τα καροτενοειδή υπάρχουν αντικρουόμενα αποτελέσματα σχετικά με το κατά πόσο προφυλάσσουν από γλαύκωμα.

Όσον αφορά τον καταρράκτη, δεν υπάρχει κάποια διατροφή που αποδεδειγμένα να προφυλάσσει. Ωστόσο, οι έως τώρα μελέτες έχουν δείξει ότι η πρόσληψη με τη διατροφή ή με τη μορφή συμπληρωμάτων των βιταμινών Α, C, D, E, K1 ενδεχομένως ελαττώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καταρράκτη. Έτσι, οι ερευνητές συνιστούν μια ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε φρούτα και λαχανικά, υψηλής περιεκτικότητας σε βιταμίνες C και E, που να περιλαμβάνει περίπου 150γρ. πρωτεΐνης την ημέρα και να αποφεύγει τη ζάχαρη.

Συμπερασματικά λοιπόν, φαίνεται ότι δεν υπάρχει μαγική διατροφή που να προφυλάσσει από γλαύκωμα ή καταρράκτη. Όμως, μια ποιοτική και ισορροπημένη διατροφή με ποικιλία τροφών ενισχύει τον οργανισμό μας και φυσικά τα μάτια μας!

Βιβλιογραφία
1. Ramdas WD. The relation between dietary intake and glaucoma: a systematic review. Acta Ophthalmol. 2018;96(6):550-556.
2. Sella R and Afshari N. Nutritional effect on age-related cataract formation and progression. Curr Opin Ophthalmol 2019, 30:63–69

Πώς να έχετε ικανοποιημένους γλαυκωματικούς ασθενε...
Όταν η επέμβαση καταρράκτη τα κάνει όλα πιο μπλε.....
Κληση

Αχιλλέας Μάνδαλος

Κάντε κλίκ στα παρακάτω κουμπιά κι ακολουθήστε μας ...