Τα παιδιά στην εποχή της εικόνας

Τα παιδιά στην εποχή της εικόνας Τα παιδιά στην εποχή της εικόνας

Playstation, tablets, laptops, smartphones, mp3 players, τηλεόραση (αν και ψιλοξεπερασμένη, πια)... Συσκευές που χαρακτηρίζουν τη ζωή των παιδιών του 21ου αιώνα. Πώς όμως επηρεάζουν την όραση, την ακοή και τη συμπεριφορά των νέων?

Η παρατεταμένη ενασχόληση με ηλεκτρονικές συσκευές μπορεί να έχει τις εξής επιπτώσεις:

Στα μάτια:
- Ξηροφθαλμία, ερεθισμένα μάτια
- Εμφάνιση/αύξηση της μυωπίας (αυτό ισχύει γενικά σε παρατεταμένη κοντινή εργασία, ανεξάρτητα από το αν πρόκειται για οθόνη ή βιβλίο)
- Πιθανή βλάβη των κυττάρων του αμφιβληστροειδούς από την κυανή ακτινοβολία που εκπέμπουν οι παραπάνω συσκευές, ιδιαίτερα όταν γίνεται χρήση τους τη νύχτα σε σκοτεινό περιβάλλον. Πάντως, να σημειωθεί ότι αυτό το σημείο είναι αμφιλεγόμενο και δεν έχει ακόμα εξακριβωθεί κλινικά.

Στα αυτιά:
- Προβλήματα ακοής, όταν γίνεται χρήση ακουστικών σε μεγάλη ένταση ήχου.

Στη συμπεριφορά:
- Διαταραχές ύπνου (αϋπνία, διακεκομμένος ύπνος, εφιάλτες)
- Διαταραχές συμπεριφοράς (ένταση, τάση απομόνωσης, επιθετική συμπεριφορά)

Και τι μπορούμε να κάνουμε ως γονείς;
1. Εφαρμογή συνετού προγράμματος χρήσης των παραπάνω συσκευών. Από προσωπική/οικογενειακή πείρα θα συνιστούσα τα παιδιά να σταματούν τη χρήση playstation και γενικά οθονών τουλάχιστον 3 ώρες πριν τον ύπνο.
2. Ένας χρήσιμος κανόνας ξεκούρασης των ματιών είναι ο κανόνας 20-20-20. Μετά από 20 λεπτά ενασχόλησης σταματάμε και κοιτάζουμε κάποιο αντικείμενο σε μακρινή απόσταση (20 πόδια, δηλ. 6 μέτρα) για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα.
3. Σωστή θέση του σώματος, όταν το παιδί βρίσκεται μπροστά σε οθόνη. Η οθόνη πρέπει να βρίσκεται χαμηλότερα από το ύψος των ματιών, με κάποια κλίση μακριά από τα μάτια και σε απόσταση τουλάχιστον 40 εκατοστών.
4. Συχνοί βλεφαρισμοί. Δύσκολο, γιατί τα παιδιά (και όχι μόνο) απορροφούνται τόσο πολύ που ξεχνούν να βλεφαρίσουν. Αλλά καλό είναι να τους το θυμίζουμε, διαφορετικά είναι πιθανό να έρθουν αργότερα παραπονούμενα για πόνο στα μάτια.
5. Όσες συσκευές διαθέτουν "nighttime settings", δηλ. ρυθμίσεις για τη νύχτα, καλό είναι να τις ενεργοποιούμε, αν πρόκειται τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τις συσκευές στο σκοτάδι.
6. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ακούν μουσική σε λογικά επίπεδα έντασης ήχου. Διαλέγουμε προσεκτικά τα ακουστικά, ώστε να εφαρμόζουν στα παιδικά αυτιά και ιδανικά επιλέγουμε ακουστικά/headphones που απομονώνουν τους εξωτερικούς ήχους, ώστε το παιδί να μπορεί να ακούει μουσική ακόμα και σε εξωτερικό περιβάλλον, χωρίς να χρειάζεται να αυξήσει πολύ την ένταση του ήχου.
7. Τελευταίο, αλλά σημαντικό: ενθαρρύνετε την καθημερινή απασχόληση των παιδιών στο ύπαιθρο με παιχνίδια, αθλήματα κλπ. Εκτός του ότι προσφέρει σωματική ευεξία και ψυχική εκτόνωση, έχει διαπιστωθεί από έρευνες ότι πιθανώς προφυλάσσει και από την εμφάνιση μυωπίας.

Σχετική πηγή:
https://www.consumerreports.org/children-s-health/is-technology-harming-kids-eyes-and-ears/

Κατανοώντας τις διαθλαστικές διαταραχές με σχήματα
Ασκηθείτε και προφυλαχθείτε από το γλαύκωμα!
Κληση

Αχιλλέας Μάνδαλος

Κάντε κλίκ στα παρακάτω κουμπιά κι ακολουθήστε μας ...