Πόσο μας προστατεύει το τζάμι του αυτοκινήτου από την υπεριώδη ακτινοβολία;

Πόσο μας προστατεύει το τζάμι του αυτοκινήτου από την υπεριώδη ακτινοβολία; Πόσο μας προστατεύει το τζάμι του αυτοκινήτου από την υπεριώδη ακτινοβολία;

Η υπεριώδης ακτινοβολία του ήλιου σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καταρράκτη και καρκίνου του δέρματος. Έχει μάλιστα παρατηρηθεί, ότι όσοι οδηγούν συχνά και για πολλές ώρες έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να εμφανίσουν καταρράκτη στο αριστερό μάτι σε σχέση με το δεξί, καθώς λόγω της θέσης του καθίσματος του οδηγού στην αριστερή πλευρά το αριστερό μάτι είναι περισσότερο εκτεθειμένο στον ήλιο.

Μια ενδιαφέρουσα αμερικανική μελέτη διερεύνησε το βαθμό προστασίας από την υπεριώδη ακτινοβολία (UV-A) του μπροστινού και των πλευρικών τζαμιών διάφορων επιβατικών οχημάτων που κυκλοφορούν στις ΗΠΑ. Στη μελέτη αυτή μετρήθηκε ο βαθμός αποκλεισμού της υπεριώδους ακτινοβολίας που παρέχεται από το μπροστινό τζάμι καθώς και από το αριστερό πλευρικό τζάμι (δηλαδή το παράθυρο από την πλευρά του οδηγού) σε 29 αυτοκίνητα από 15 διαφορετικές εταιρείες σε μια ηλιόλουστη μέρα. Βρέθηκε, ότι το μπροστινό τζάμι παρείχε προστασία 96% κατά μέσο όρο (διακύμανση από 95% έως 98%), ενώ το πλευρικό τζάμι μόλις 71% κατά μέσο όρο (με εύρος από 44% έως 96% ανάλογα με το μοντέλο του αυτοκινήτου).

Η πιθανότερη εξήγηση σχετικά με την παρατηρούμενη διαφορά προστασίας σχετίζεται με τον τρόπο κατασκευής των τζαμιών των αυτοκινήτων. Τα μπροστινά τζάμια κατασκευάζονται υποχρεωτικά από το νόμο σε αλλεπάλληλες στρώσεις (laminated), ώστε να μην θρυμματίζονται σε περίπτωση ατυχήματος. Αυτή η υποχρέωση δεν ισχύει για τα πλευρικά τζάμια. Η κατασκευή σε στρώσεις ενισχύει μεταξύ άλλων και την απορροφητικότητα της υπεριώδους ακτινοβολίας, άρα και την προστασία από αυτή. Έτσι εξηγείται η διαφορά στο βαθμό προστασίας ανάμεσα στο μπροστινό και το πλευρικό τζάμι.

Βέβαια οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι η παραπάνω μελέτη έχει και κάποιες αδυναμίες, καθώς δεν γνωρίζουμε πόσο ακριβείς και επαναλήψιμες είναι οι μετρήσεις της υπεριώδους ακτινοβολίας ούτε ποιες θα ήταν οι αντίστοιχες μετρήσεις σε μια συννεφιασμένη μέρα.

Πάντως, με βάση τα ευρήματα της παραπάνω μελέτης θα ήταν σκόπιμο οι οδηγοί να οδηγούν με κλειστό το πλευρικό τζάμι τις μέρες με ηλιοφάνεια, να επιλέγουν τζάμια με κατάλληλη χρώση που κρατά μακριά την υπεριώδη ακτινοβολία και να φορούν γυαλιά ηλίου κατά την οδήγηση.

Βιβλιογραφία
1. Wachler B. Assessment of Levels of Ultraviolet A Light Protection in Automobile Windshields and Side Windows. JAMA Ophthalmol. 2016;134(7):772-7752.
2. Weiss J. UV-A protection from auto glass, cataracts and the ophthalmologist. JAMA Ophthalmol. 2016;134(7):776

Διημερίδα Οφθαλμολογικής Εταιρείας Κεντρικής Ελλάδ...
Παιδιά που τρώνε άφθονα λαχανικά και φρούτα έχουν ...
Κληση

Αχιλλέας Μάνδαλος

Κάντε κλίκ στα παρακάτω κουμπιά κι ακολουθήστε μας ...