Πώς να έχετε ικανοποιημένους γλαυκωματικούς ασθενείς

Πώς να έχετε ικανοποιημένους γλαυκωματικούς ασθενείς Πώς να έχετε ικανοποιημένους γλαυκωματικούς ασθενείς

Πολύ σημαντικό για ασθενείς και ιατρούς το σημερινό άρθρο, βασίζεται σε μια ενδιαφέρουσα μελέτη που πραγματοποιήθηκε στο τμήμα Γλαυκώματος του Wills Eye Hospital, φημισμένου οφθαλμολογικoύ νοσοκομείου των ΗΠΑ, και ερευνά τους παράγοντες που παίζουν ρόλο στo να μείνουν ικανοποιημένοι οι γλαυκωματικοί ασθενείς που επισκέπτονται την κλινική.

Συγκεκριμένα, στη μελέτη συμπεριελήφθηκαν 249 γλαυκωματικοί ασθενείς, στους οποίους δόθηκε να συμπληρώσουν ένα αναλυτικό ερωτηματολόγιο σχετικά με την εμπειρία τους στην κλινική. Οι ερωτήσεις αφορούσαν τις εξής παραμέτρους: ευκολία στο κλείσιμο ραντεβού, ανταπόκριση του προσωπικού της κλινικής στα τηλεφωνικά τους ερωτήματα, χρόνο αναμονής (όπως την αντιλαμβάνεται κάθε ασθενής), αλληλεπίδραση με τον οφθαλμίατρο, αλληλεπίδραση με το προσωπικό της κλινικής, διάρκεια ταξιδιού προς και από την κλινική.

Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να βαθμολογήσουν την εμπειρία τους από το 1 εως το 10 (όσοι βαθμολόγησαν με 10 θεωρήθηκε ότι ήταν "απόλυτα ικανοποιημένοι", ενώ βαθμολογία μικρότερη του 10 θεωρήθηκε ως "μερική ικανοποίηση").

Στην πλειοψηφία τους οι συμμετέχοντες ήταν λευκοί και η μέση ηλικία τους ήταν τα 65 έτη. Περίπου 78% των γλαυκωματικών δήλωσαν "απόλυτα ικανοποιημένοι" από την εμπειρία τους στην κλινική. Άτομα μεγαλύτερης ηλικίας ήταν πιθανότερο να δηλώσουν "απόλυτα ικανοποιημένοι" σε σύγκριση με νεαρότερα άτομα.

Παράγοντες που σχετίζονταν με άριστη βαθμολόγηση από τους ασθενείς ("απόλυτα ικανοποιημένοι") ήταν οι εξής:
- Δυνατότητα να κλείνουν ραντεβού σύντομα.
- Τα τηλεφωνήματά τους απαντούνταν μέσα στην ίδια μέρα.
- Μικρότερη υποκειμενική αναμονή κατά την παραμονή τους στην κλινική (εδώ πρέπει να εξηγήσουμε, ότι άλλο πράγμα ο πραγματικός χρόνος αναμονής, ο οποίος μάλιστα βρέθηκε ότι ήταν παρόμοιος ανάμεσα στους "απόλυτα ικανοποιημένους" και στους "μερικώς ικανοποιημένους" και άλλο πράγμα ο υποκειμενικός χρόνος αναμονής, δηλαδή η διάρκεια της αναμονής όπως την αντιλαμβάνεται ο ασθενής, πχ. για κάποιον ο χρόνος φαίνεται να κυλά γρήγορα, για κάποιον άλλο βασανιστικά αργά).
- Ο οφθαλμίατρος αφιέρωνε αρκετό χρόνο με τους ασθενείς, εξηγούσε την κατάσταση της υγείας τους και τα αποτελέσματα των εξετάσεων με απλό και κατανοητό τρόπο, άκουγε προσεκτικά όσα είχαν να πουν οι ασθενείς και ανταποκρινόταν σε όλες τις απορίες και ανησυχίες τους (αυτό το σημείο είναι SOS για τους οφθαλμιάτρους που διαβάζουν αυτό το άρθρο).

Από τις παραπάνω παραμέτρους, ο χρόνος που περνούσε ο γλαυκωματολόγος με τον ασθενή ήταν ο σημαντικότερος παράγοντας για να δηλώσει ασθενής "απόλυτα ικανοποιημένος".

Οι "πλήρως ικανοποιημένοι" γλαυκωματικοί ασθενείς ήταν πιθανότερο να απαντήσουν, ότι "θα συνέστηναν οπωσδήποτε" την κλινική και τον ιατρό στους φίλους και συγγενείς τους. Επίσης, ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το εύρημα ότι αυτοί οι ασθενείς ήταν πιθανότερο να ακολουθούν πιστά τις οδηγίες του οφθαλμιάτρου (κάτι που είναι πολύ σημαντικό στο γλαύκωμα).

Οι καιρικές συνθήκες την ημέρα της εξέτασης και η εποχή του χρόνου δεν διέφεραν ανάμεσα στους "πλήρως ικανοποιημένους" και στους "μερικώς ικανοποιημένους". Τέλος, βρέθηκε ότι η βαρύτητα της γλαυκωματικής νόσου επίσης δεν έπαιζε ρόλο στο βαθμό ικανοποίησης του ασθενούς από την εμπειρία της επίσκεψής του στην κλινική.

Αν λοιπόν θέλετε να έχετε ικανοποιημένους και πιστούς ασθενείς, αφιερώστε χρόνο μαζί τους και δείξτε τους το ειλικρινές ενδιαφέρον σας για αυτούς.

Βιβλιογραφία
Rahmatnejad K et al. Factors Associated with Patient Satisfaction in an Outpatient Glaucoma Population. Seminars in Ophthalmology 2018; 1–9. DOI: 10.1080/08820538.2018.1427768

Γιατρέ, τι να τρώω για να προφυλάξω την ωχρά κηλίδ...
Τι να τρώω, για να προφυλαχθώ από γλαύκωμα και κατ...
Κληση

Αχιλλέας Μάνδαλος

Κάντε κλίκ στα παρακάτω κουμπιά κι ακολουθήστε μας ...